..Panikångest

Natten mot lördagen var fruktansvärd.. antagligen för att jag hade fått i mig en hel del alkohol, vilket kanske inte är så smart att hälla i sig när man mår så pass dåligt som jag gör för tillfället. Kvällen i sig var fantastisk, men på vägen hem så smög sig depressionen upp över huvudet igen.. jag kunde knappt gå för jag hade så otroligt svårt att andas och smärtor i bröstet. Första gången jag upplevde en panikattack var för några år sedan, jag var ute på promenad när jag plötsligt fick hjärtklappningar, ont i bröstet och svårt att andas.. jag ville bara sätta/lägga mig ner. Tog kontakt med sjukhuset den gången men dom sa nåt i stil med att "Du har antagligen fått en panikattack", jaha tänkte jag men ska man inte göra något mot det? Nånting är ju inte riktigt som det ska.. Jag gjorde inget mer emot det då och har haft såhär ett bra tag nu.. men åter till lördagsnatten, jag har aldrig upplevt såna självmordstankar som jag gjorde då.. jag blir lixom rädd för mig själv, tappar kontrollen.. Det är antagligen sjukt att beskriva det såhär.. men vid dom tillfällena så känns det som om någon annan styr mina känslor och handlingar. Jag vill verkligen inte ta livet av mig, men ändå finns dom där jäkla tankarna där. Vart jag än vänder mig så fantiserar jag om nya sätt att ta livet av mig och det gör ont i mig.. för jag vill verkligen inte ha det så. Jag brottas med det dagligen i mer eller mindre utbrott. Välkommen till min vardag.. Jag ber ingen tycka synd om mig, jag skriver denna blogg för att hjälpa andra som upplever liknande saker, jag vill få människor att inse att dom inte är ensamma. Hoppas ni förstår!

Kommentarer
Postat av: Maria

Läser en jättebra bok av Andrew Solomon: Depressionens Demoner; den borde du läsa, vet dock ej om den är svår att få tag på för jag köpte den i en seconhandbutik.

Här följer ett utdrag ur boken som jag tycker är så sjukt träffande :

"depression bygger till stor del på en förlamande känsla av hotande farande. det man kan göra när man har femton cm till marken kan man inte göra när man står invid ett stup på 300 meter. skräcken för att falla överväldigar dig och det är denna skräck som får dig att falla. det som händer dig under en depression är fruktansvärt men det tycks i mycket hög grad vara förknippat med vad som är påväg att hända dig . du känner bland annat att du håller på att dö. att dö skulle inte vara så hemskt men att leva på gränsen till att dö, att inte vara över den faktiska gränsen är fruktansvärt"



Jag tolkar det själv att han menar att vara deprimerad handlar inte om att falla; utan skräcken att vara nära att falla.

Ett litet boktips till dig :)

håll ut nu vännen !

2009-12-06 @ 13:23:26
URL: http://mariasdemoner.blogg.se/
Postat av: Rebecca

sv: okej :/

2009-12-06 @ 15:20:23
URL: http://zupermaan.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag känner väl igen känslan. Jag har bestämt mig för att inte avsluta mitt liv i förväg, och det är ett beslut jag står fast vid. Ändå kommer de tankarna, när jag minst anar det. Hur jag skulle kunna gå tillväga osv..

Värme och ljus

2009-12-07 @ 23:22:00
URL: http://allalivetssidor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0